vrijdag 13 december 2013

Renault FT-17

De Renault FT-17 tijdens een winterse oefening.

De Mei-maand heeft Situ nogal legergroen gekleurd met een aantal blogs over militaire rariteiten. Die reeks wil ik graag afsluiten met het enige tankje dat Nederland bezat in de Mei-dagen van 1940. In de Volkskrant van 10 Mei, stond een alleraardigst artikel over de Renault FT-17. Inderdaad, gemaakt door de Franse Renaultfabriek in Frankrijk. Volgens de website van www.collectie.legermuseum.nl, zijn er zelfs twee exemplaren aangeschaft. Namelijk in 1925 en 1936. De eerste FT-17 rolde in 1917 uit de fabriek en er zijn in totaal zo'n 3500 geproduceerd in verschillende uitvoeringen. De Nederlandse exemplaren hadden respectievelijk een 37mm kanonnetje en een van 47mm. Tamelijk bescheiden in vergelijking met de 88mm munitie die de Duitse Tiger-tank gebruikte. Link1, Link2, Link3, Link4,Plaatjes, Filmpje1, Filmpje2, Filmpje3


In 1940 was de FT-17 misschien rijp voor het museum,
in 1917 was de tank beslist modern te noemen.

Het was bijvoorbeeld de eerste tank met een draaiende koepel. Andere landen die geïnteresseerd zijn in het opzetten van een eigen pantsermacht, kiezen zonder uitzondering voor de meer geavanceerde Franse tanks en laten de Britse links liggen. De FT 17 is een exportproduct naar: Finland(34), Estland(12), Litouwen(12), Polen(164), Roemenië(72), Joegoslavië(8), Tsjecho-Slowakije(7), België(54), Spanje(12), China(36), Brazilië(12), Zwitserland(2), Zweden(1), Japan(?), Turkije(?), Iran(?) en Nederland dus waarschijnlijk twee. Duitsland en Rusland hebben buitgemaakte exemplaren goed bestudeerd. China maakte kopieën. De tank is het laatst gebruikt in Vietnam (1945), waar de Fransen hun kolonie met militaire acties wilden behouden. Maar, nu terug naar Nederland.



In Nederland werden de tanks voornamelijk gebruikt om aan te tonen hoe effectief onze waterlinie was. Een aantal malen werd de tank, onder toeziend oog van een schare journalisten, een ondergelopen weiland in gestuurd. Meestal verdween de tank dan in een onzichtbare sloot. Missie geslaagd. Andere militairen, die de waarde van een tank wel inzagen, probeerden juist de tank geschikt te maken voor bijvoorbeeld het oversteken van een sloot. Zie bovenstaande afbeelding. Het rare uitsteeksel aan de achterkant, dat standaard was gemonteerd, was waarschijnlijk bedoeld om de tank niet achterover te laten vallen op steile hellingen. De legerleiding besloot om geen tanks aan te schaffen. Gezien de prestaties die te zien zijn op de filmpjes, een wijs besluit. Toen in 1939 de oorlogsdreiging wel erg groot werd, was er in het buitenland niets meer te koop en Nederland had destijds nauwelijks een eigen oorlogsindustrie.


Renault FT-17 in het Museum Overloon 


In het legermuseum van Delft en in Overloon, zijn nog enkele buitgemaakte FT-17 tanks te bewonderen. De Duitsers schilderden de tank over en gebruikten ze o.a. bij de verdediging van vliegvelden in Frankrijk, België en Nederland. (Bijdrage: Robichem)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten